In veel gevallen verloopt de communicatie tussen overheid en burgers, nadat er een melding of klacht is ingediend, anders dan u verwacht. In het verleden is gebleken dat burgers na verloop van tijd geen recht van spreken meer hebben bij instanties, omdat u of de overheid die gesprekken niet of slechts eenzijdig heeft vastgelegd. Een deel van de overheid wil meldingen of klachten het liefst met een telefoontje afdoen of reageren volstrekt niet meer zodra u om een verduidelijking vraagt. De klachtenprocedure is voor veel ambtenaren niet meer dan een hinderlijk, wettelijk onderdeel.
Het nationaal loket Onrecht adviseert en helpt u bij de vastlegging van uw communicatie met instanties, zodat u achteraf kunt verwijzen naar met wie/wat/wanneer u schriftelijk heeft gecommuniceerd en welke reacties u heeft ontvangen per post. Dat versterkt uw positie bij eventuele vervolgstappen, klachten of procedures tegen de overheid.
Onrecht helpt u niet in uw eventuele juridische strijd, maar onze vrijwilligers kunnen u wel vakkundig adviseren over beroepsmogelijkheden en vervolgstappen.
Vanaf 2026 vormen een geselecteerd aantal meldingen of klachten de basis voor afleveringen van de tv-serie Onrecht, welke eerder twee seizoenen werd uitgezonden via NPO3/Powned.