‘Rijopleiding moet helft goedkoper!’

door redactie
2 minuten lezen

Ruim een jaar geleden bleek uit onderzoek dat de rijschoolbranche meewerkt aan de steeds hoger oplopende kosten van een rijbewijs. Waar in landen om ons heen, zoals Duitsland en België, het handmatig schakelen (vrijwel) verleden tijd is moeten jongeren in Nederland nog steeds leren om handmatig te schakelen. Maar ook de ‘vrijwillige’ samenwerking tussen rijscholen en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zorgt voor een veel te dure opleiding. Steeds meer jongeren kunnen de gemiddeld €3000 (bron: CBR 2021) niet betalen en een deel daarvan kiest ervoor om af en toe zonder rijbewijs te rijden.

De Consumentenbond, de Autoriteit Consument & Markt en verschillende Tweede Kamer fracties worden door een heuse lobby geïnformeerd over de oneerlijke handelspraktijken die het CBR en de rijschoolbranche hebben ontwikkeld.

‘Wij verwachten dat richting 2025 de code 78, dat is de code die aangeeft dat iemand alleen maar een rijbewijs heeft voor een automaat/elektrische auto verdwijnt en tegelijkertijd het overgrote deel van de zzp-ers en kleine rijscholen. Die hebben vanaf dat moment eigenlijk nauwelijks tot geen bestaansrecht’ aldus een van de lobbyisten’

Het streven is om de code 78 af te schaffen en tegelijkertijd de Tussentijdse Toets. Dat gaat leiden tot een besparing van al snel €.1.000 voor een standaard rijopleiding.

Er gaat veel tijd verloren omdat jongeren moeten leren schakelen en de Tussentijdse Toets is feitelijk geen examenonderdeel en wordt al vele jaren als inkomstenbron door het CBR opgedrongen. De angstcultuur binnen de branche zorgt er voor dat rijscholen, behalve de grote opleiders, zich verplicht voelen om leerlingen een Tussentijdse Toets te verkopen. Verder moet de ‘verplichte’ inschrijving bij het CBR, daardoor kunnen rijscholen via een machtiging de examens regelen voor de leerlingen, verdwijnen. Alsmede het slagingspercentage; vooral omdat onderzoek heeft aangetoond dat het CBR slagingspercentage een vals beeld geeft. Zo wordt het aantal geleste uren niet meegeteld in de berekening van het slagingspercentage.

Zet ons op je mobiel !

Klik hier
×
Zet notificaties aan OK Nee liever niet