Rijschoolbranche deelt rode kaarten uit aan CBR!

door redactie
4 minuten lezen

De op een na grootste afnemer van praktijkexamens in Nederland, Pro-Drive uit Amsterdam, heeft vanaf 1 februari de landelijke primeur om gezakte kandidaten een rode kaart te geven die ze kunnen ‘doorsturen’ aan het CBR. Pro-Drive heeft landelijke bekendheid als rijschool L en start hiervoor een unieke samenwerking met EXABIZZ. Vorig jaar kocht het Amsterdamse bedrijf maar liefst 10.000 examens in bij het CBR.

‘Wij zijn blij met diensten die EXABIZZ heeft ontwikkeld voor de consumenten. Wij geloven vooral in hun CBR kaartsysteem waarbij leerlingen rechtstreeks of via de rijschool hun ongenoegens kunnen duidelijk maken met het uitdelen van een kaart aan het CBR. De rijschool krijgt daardoor geen problemen met het CBR” zegt directeur Kalloe.

Vanaf 1 februari krijgen gezakte kandidaten na afloop van het examen een rode kaart met daarop een unieke QR code. Via de mobiel kunnen ze daarmee een klacht indienen bij het CBR. Het CBR ontvangt vervolgens een officiële klacht die van A tot Z voor de kandidaat wordt afgehandeld.

Pro-Drive verwacht dat er massaal gebruik gemaakt gaat worden van de rode kaarten. Als een leerling zich via de rode kaart aanmeld loopt alles automatisch nadat de kandidaat €75 heeft betaald. EXABIZZ regelt zelfs een eventueel vervolg naar de Nationale Ombudsman.

Het grote voordeel van dit systeem is dat de rijschool er geen werk mee heeft en dat een landelijke database gaat bijhouden hoeveel rode kaarten er per week, maand of jaar worden uitgedeeld aan het CBR.

Pro-Drive onderhandelt nog met EXABIZZ over de distributie van de groene en gele kaart. Die kosten respectievelijk €25 en €50 euro. Door een gele kaart te activeren kan een gezakte kandidaat regelen dat het eerstvolgende praktijkexamen op video wordt vastgelegd door een ‘spotter’. De ‘spotter’ volgt het examenvoertuig onopvallend en legt deze vast met een dashcam. Als de leerling dat wil kan de leerling met de eigen mobiel het gesprek met de examinator in de auto opnemen. Bij een negatief resultaat wordt de rit beoordeeld door een gecertificeerde instructeur en kan als bewijs dienen voor de rode kaart en eventuele schadeclaim richting het CBR of de Nationale Ombudsman.

“Er is veel ophef in de regio Twente, omdat daar al drie maanden een proef is met het volgen van praktijkexamens. De eerste resultaten zijn werkelijk onthutsend. Daaruit ontstaat nu al het beeld dat er door een deel van de examinatoren etnisch geprofileerd wordt. Kandidaten van instructeurs met een migratie-achtergrond moeten langer rijden en krijgen een moeilijkere route en Bijzondere Verrichtingen. Bizar!

Wij zitten er serieus over na te denken om de gele kaart ook in Amsterdam gaan toepassen. Eerlijk gezegd zijn alle drie kaarten prima consumentenproducten die nodig zijn omdat er geen enkele toezicht is op het CBR zelf en de objectiviteit van examinatoren. Veel rijscholen zijn net zo gefrustreerd over de praktijken van het CBR als dat CBR directeur Alexander Pechtold dat is rond eventuele examenfraude bij het theorie-examen.”

Door de landelijke registratie wordt het nu mogelijk voor de rijscholen om de politiek, de Autoriteit Consument & Markt en consumentenorganisaties te laten zien hoeveel gele en rode kaarten er op maandbasis worden uitgedeeld aan het CBR.

“U moet niet vergeten dat het CBR al vijf jaar onder Verscherpt Toezicht staat van de Tweede Kamer. Juist vanwege de puinhoop die het CBR er voor 2018 van had met de rijbewijzen van bijna 100.000 mensen van 75 jaar en ouder. Datzelfde speelt zich nu al meer dan een jaar af bij jonge mensen. De schade voor jongeren door een falend CBR bedraagt per jongere al snel tussen de €250 en €500. Aan dat onrecht willen wij nu een eind maken met onze producten en rapportages naar de ACM, Consumentenbond en politiek. In feite helpen wij een handje bij dat Verscherpte Toezicht, want dat heeft de Haagse politiek niet meer in het vizier” zegt de projectmanager van EXABIZZ.

Zet ons op je mobiel !

Klik hier
×
Zet notificaties aan OK Nee liever niet