Nationale Ombudsman; het afvoerputje van de overheid

door Henrie Kamps

Vanmorgen spreekt de Nationale Ombudsman zich in verschillende media uit over onze overheid. Mij verbaasd dat helemaal niets. Als journalist heb ik in 2022 meerdere keren te horen gekregen van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, Politie en nog wat andere overheidsonderdelen dat ik maar een klacht moest indienen bij de Nationale Ombudsman als ik door een, twee of drie ambtenaren onheus was bejegend.

Daaruit durfde ik toen al af te leiden dat het instituut de Nationale Ombudsman door overheidsonderdelen vooral gebruikt wordt als afvoerputje.

Als een ambtenaar van je af wil dan krijg je een nette brief waarin deze schrijft “Mocht u het niet eens zijn met ons besluit dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman’

Een maand of wat later, in werkelijkheid ben je al snel een half jaar verder, krijg je dan een keurige dame aan de lijn die nog wat vragen stelt en je uitlegt hoe dat eigenlijk werkt. Wat ze niet zegt, maar zelf al weet, is dat het NIET werkt. Eigenlijk heb je er als mens, Nederlanders weinig tot niets aan.

Overheden sturen zo massaal, snel en onnodig klagers door naar de Nationale Ombudsman dat die organisatie implodeert. Dat doen ze bewust. Het is een tactiek van een groeiend deel onze onbetrouwbare overheid en het tast onze democratie aan.

Bestuurders als Alexander Pechtold bij het CBR, Janny Knol bij de Politie Oost-Nederland, dragen er volgens mij bewust aan bij dat alles waar men ‘geen zin in heeft’ via het Nationale Afvoerputje het ambtelijk riool in wordt gespoeld. Dat doen ze niet zelf, maar ze roepen hun ambtenaren zeker niet tot de orde!

klik op de afbeelding om het artikel te lezen via Telegraaf.nl

Zet ons op je mobiel !

Klik hier
×
Zet notificaties aan OK Nee liever niet