Kunnen jongeren €3000 betalen voor een rijbewijs?

door redactie
2 minuten lezen

D66 en VVD zijn door onderzoeksplatform Rijlezz veelvuldig gewezen op het feit dat het Nederlandse rijbewijs onnodig duur is door oneerlijke handelspraktijken vanuit het CBR: de overheid. De Autoriteit Consument & Markt is op de hoogte en oriënteert zich al maanden of men moet ingrijpen. Het rijbewijs is, zo denken honderdduizenden ieder jaar, voor jonge mensen feitelijk onmisbaar. Maar hoe lang duurt het voor belangenorganisaties en politieke partijen aandacht krijgen voor dit ongewenste verdienmodel vanuit de overheid?

Lang, zo vreest onderzoeksplatform Rijlezz. Zeker zolang D66 coryfee Alexander Pechtold de scepter zwaait binnen het zelfstandig bestuursorgaan. Pechtold staat bekend als een manipulatieve D66 en geniet een slechte reputatie.

Het CBR verstrekt bewust onjuiste cijfers en VVD minister Mark Harbers heeft teveel problemen aan zijn hoofd. Hij moet het doen met een ministerie dat zelf het verdienmodel heeft mede ontwikkeld en door dik en dun steunt; constateren de onderzoekers.

De hoop is gevestigd op een toekomst waarin code 78 verdwijnt van het rijbewijs. Dat is de code die aangeeft dat iemand een rijbewijs heeft waarmee hij geen handgeschakelde auto mag besturen.

Nu al meer dan eenderde van de nieuw verkochte auto’s een elektrische auto betreft is het niet de vraag of code 78 verdwijnt, maar vooral wanneer. Als de overheid elektrisch rijden onder jongeren wil stimuleren dan zal code 78 tot het verleden moeten behoren.

Dan kunnen de kosten voor een rijbewijs dalen van de huidige €3000 (bron: CBR december 2021) tot de helft of lager. En ligt het in lijn met andere Europese landen. In België kost het rijbewijs ongeveer €1000,-.

Jonge mensen kunnen straks ongetwijfeld, net als nu al met scooters, gebruik maken van sharing cars; gedeelde auto’s.

Zet ons op je mobiel !

Klik hier
×
Zet notificaties aan OK Nee liever niet