‘CBR misleiding dupeert jongeren massaal’

door Henrie Kamps

Hoewel de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat persoonlijk door mij geïnformeerd is over de misstanden bij het CBR blijft het achter de schermen van het ministerie angstvallig stil. In januari werd minister Mark Harbers, kort na zijn aantreden, al geïnformeerd over de ontdekkingen van onderzoeksplatform Rijlezz. Volgens de onderzoekers verbaasd hen dat stilzwijgen niet. Niet alleen was deze minister in het verleden al niet het toonbeeld van transparantie, maar steeds duidelijker wordt het voor een ieder dat de overheid de controle kwijt is over het ambtenarenapparaat. Het CBR is losgeslagen van de werkelijkheid en mogelijk bedreigender als Ali B, Marco B, Jeroen Rietbergen en Marco Overmars. Zeker de laatste twee hebben al schuld erkend. Wat ze hebben gedaan is vreselijk, maar ze erkennen hun fouten. Bij het CBR worden criticasters het zwijgen opgelegd. Ziet u paralellen?

Als ze door symboolpolitiek kunnen laten merken dat ze de huidige misstanden in de samenleving durven te benoemen en aanpakken dan is het kabinet kennelijk best daadkrachtig. Zie de benoeming van mevrouw Hamer tot regeringscommissaris grensoverschrijdend seksueel gedrag en seksueel geweld.

Maar als het CBR en voormalig kopstuk Alexander Pechtold een klokkenluider intimideert, bedreigt en laat oppakken door de politie dan geeft de verantwoordelijk minister niet thuis. Hij reageert niet eens!

Toch zal er op enig moment wel een reactie komen vanuit Den Haag. Ook dat is van alle tijden. Tegen die tijd heeft Pechtold al hoog en breed ergens anders een gespreid bedje gevonden. Ja, dat is opmerkelijke beeldspraak, maar mogelijk niet eens zover bezijden de waarheid. Zo werkt dat in de politiek en daarom glijd ons land nu al meer dan tien jaar af naar het niveau dat we altijd hebben bespot. Wij zijn het Italië of België van Europa aan het worden.

En als we dan toch al het nieuwe België moeten worden; zorg dan dat onze jongeren, net als bij de Zuiderburen, na 20 uur rijles hun rijbewijs kunnen behalen. Dat scheelt jonge mensen, die het rijbewijs steeds vaker zelf moeten bekostigen, al snel zo’n €1000 of meer….. En de huidige pech(told)generatie is al ‘gepakt’ door politieke ‘dwaling’…..

In ons land betalen jonge mensen, nu al twee tot drie keer, teveel voor hun rijbewijs. Niet omdat uit onderzoek is gebleken dat het CBR verdienmodel de verkeersveiligheid bevorderd, want daar heeft de hoogste baas van Verkeersveiligheid van het ministerie, Geertje Hegeman, al in december duidelijkheid over gegeven:

Kandidaten zijn strikt genomen niet verplicht om eerst rijlessen te nemen voordat ze examen doen. Hegeman: “Om dat te veranderen is best wat nodig. Qua verkeersveiligheid is dat nog best ingewikkeld omdat er nog niet heel veel bewijs is dat rijlessen bijdragen aan verkeersveiligheid. 

Geertje Hegeman, Afdelingshoofd Verkeersveiligheid Ministerie Infrastructuur en Waterstaat.

Zet ons op je mobiel !

Klik hier
×
Zet notificaties aan OK Nee liever niet