Geschatte leestijd: 2 minuten
Ruim een jaar geleden benaderde Kris Kalloe, een 60-jarige Hagenaar met Surinaamse roots, de redactie van een kritisch blog in de rijschoolsector. Aanleiding was de opschudding in de branche over publicaties rondom het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door CBR-examinatoren. Deze kwestie veroorzaakte niet alleen veel discussie, maar leidde zelfs tot de schorsing van drie maanden van een collega-rijschoolhouder. Volgens Kalloe probeert het CBR de discussie over dit controversiële beleid in de doofpot te stoppen.
WAARSCHUWING: in dit bericht is gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie (AI)
Kalloe uitte zijn verbazing over hoe het mogelijk was dat de Nederlandse Spoorwegen een schadeclaim van 5 miljoen euro op zijn lesauto-verzekering en hem persoonlijk had verhaald. Dit terwijl de verantwoordelijkheid voor het zware treinongeval – dat wonder boven wonder geen dodelijke slachtoffers kende – bij het CBR lag. Door het loskoppelen van het gaspedaal kon de examinator tijdens het incident niet op tijd gas geven om de spoorwegovergang vrij te maken, wat resulteerde in de verwoestende botsing.
In dit dossier leest u alles over het onrecht dat Kris Kalloe heeft getroffen en dat hem tot een leven in armoede heeft gebracht.
Kris Kalloe, voormalig eigenaar van de rijschool CityLine, heeft jarenlang juridische strijd gevoerd tegen het CBR vanwege een incident dat leidde tot een botsing tussen een van zijn lesauto’s en twee NS-treinen in 2001. Tijdens een praktijkexamen viel de auto stil op een spoorwegovergang, waarna de treinen de auto ramden. Uit onderzoek bleek later dat de examinator vooraf het gaspedaal op de dubbele bediening in de auto had losgekoppeld. De politie en verzekeringsexpert wezen de CBR medewerkster aan als schuldige.
Kalloe draaide op voor een schadeclaim van 5 miljoen euro, waarvan slechts een deel werd gedekt door zijn verzekering. Dit financiële drama leidde tot het verlies van zijn rijschool en privébezittingen. Nieuwe ontwikkelingen in de zaak wijzen erop dat het CBR mogelijk aansprakelijk is, aangezien de examinator de auto onklaar heeft gemaakt door het gaspedaal af te koppelen, in strijd met standaardprocedures. Kalloe eist nu een herziening van de schadevergoeding en verdere onderzoeken naar het beleid van het CBR omtrent dubbele bediening.