NieuwsOnderzoekPOPULAIR

‘Opgelicht’ door ANWB Hartemink of door de franchiser Hartemink of niets aan de hand?

Loading

Het onderzoeksplatform Onrecht is gestart met onderzoek naar het faillissement van ‘ANWB’ rijschool Hartemink in het Gelderse Eibergen. Tientallen jaren vertrouwden duizenden gezinnen in de Achterhoek op de rijschool met een uitstekende reputatie. Dat veranderde nadat de rijschool vorige maand onder de naam Hartemink failliet ging. Vlak nadat de ANWB meldde dat er een ’tijdelijke’ leerlingenstop was. Via social media laten gedupeerde (ouders van) leerlingen berichten achter waarin ze spreken van ‘oplichting’.

Deze week deed de curator voor het eerst verslag van het faillissement en ontdekten journalisten enkele opvallende zaken. De vraag rijst daarbij of de ANWB op de hoogte was van de financiële problemen, die volgens de curator al jarenlang speelden. Zo blijkt dat Hartemink een forse belastingschuld had en kort voor het faillissement enkele lesauto ‘overhevelde’ naar een andere BV en is de dreiging van schadeclaims van enkele instructeurs volgens deskundigen geen directe reden voor het aanvragen van een eigen faillissement.

[tekst gaat door onder fragmenten verslag curator]

‘Wij gaan het gesprek aan met mensen die via social media beweren dat zij zich opgelicht voelen. Ook gaan er vragen naar de ANWB, de curator en enkele instructeurs die zoals in het verslag van de curator ‘van plan waren’ om schadeclaims in te dienen. Uit de gang van zaken zoals wij dat lezen in het verslag van de curator ontstaat wel het beeld dat de leerlingen in hun financiële belangen zijn geschaad, maar het is te vroeg om al te spreken van faillissementsfraude. Allereerst roepen wij eventuele gedupeerden volgende week via de regionale media op om zich te melden. Afhankelijk van het aantal meldingen gaan we verder onderzoek doen naar het faillissement. Het is belangrijk om dan uit te zoeken of de ANWB op de hoogte was van de problemen en van het feit dat leerlingen terwijl ze in een ANWB lesauto zaten actief zijn benaderd om over te stappen naar Rijschool Hartemink. Ook willen wij graag met voormalige instructeurs praten over die schadeclaims. Verder is het interessant om het volgende verslag, over drie maanden, af te wachten om te kijken of de holding nog een managementfee incasseert, terwijl men al wist dat er een faillissement aankwam. ‘Want dat had men dat geld kunnen gebruiken om klanten terug te betalen’, aldus een woordvoerder van Nationaal Loket Onrecht.

[advertentie]